fredag 6 maj 2016

En lektion med "En ö i havet" av Annika Thor.

Vi inleder med högläsning av kapitel 14. Därefter pratar vi om kapitlet utifrån förberedda frågor:

Vad hände?
Vilka personer fanns med?
Hur kan man beskriva dem?
Hur uppfattar ni Steffis dag i skolan?
Hur ska skolan vara för att alla ska må bra och känna sig trygga?
Hur kan ni vara med och påverka för att alla ska må bra i skolan?
Vad tycker ni att personalen på skolan ska göra?

Sedan är det dags att titta några citat från boken och diskutera dem utifrån det som hände, språk etc. Uppgiften blir att eleverna i smågrupper får välja ut ett av citaten och fundera på hur de hade kunnat förändra situationen så att den slutar lyckligt. Detta ska presenteras för klassen och följas upp med frågor till klasskamraterna om vad de skulle vilja lägga till eller om de får någon annan tanke kring förslaget. De kommer få använda sig av miniwhiteboards för att kunna skriva ner stödord som de kan använda sig av när de ska berätta för klassen hur de vill förändra situationen i boken.

De citaten jag använder är:

”Steffi blir stående utanför staketet som omger skolgården. Gården är full av springande, skrikande, skrattande barn. Klockan ovanför ingången visar på tio i åtta. Tio minuter kvar. Hon spanar efter Vera eller åtminstone Britta från söndagsskolan, men ingen av dem syns till. Långsamt går hon in på gården.” (sid. 67)

”Gå och sätt dig, Svante, svarar fröken med en suck.” (sid. 70)

”-Jag hoppas ni kommer att vara mycket snälla mot Stephanie, fortsätter fröken. Och att ni kommer att ha överseende med att hon inte talar som ni. Det beror ju på att hon är utlänning, inte född här, som ni.
  Inte-som-ni-inte-som-ni, ekar det i Steffis huvud. Det låter som tågets dunk mot skenskarvarna. Hon känner sig matt och yr.” (sid. 70)


”- Micket brra, säger Sylvia halvhögt. Fröken låtsas inte höra.” (sid. 71)

För att förtydliga uppgiften kommer jag själv modellera utifrån det sista citatet. Några elever retar Steffi och fröken låtsas inte höra det. Jag kommer då berätta hur jag hade velat agera i den situationen och sedan frågar jag eleverna vad de skulle vilja ändra i det jag tänker.

För att göra det ännu tydligare kommer jag skriva upp inledningar till meningarna som jag använder på tavlan så att de kan använda sig av dessa om de vill.


/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar